Weerbaar tegen agressie in de zorg: ‘De Klant is Koning?

‘Omstanders vallen ambulancepersoneel aan. Familie bedreigt verpleegkundige. Verzorgende door bewoner  gewond. Balie-medewerkster bekogeld’.

Zo maar een greep uit nieuwsberichten. Boze, ontevreden en ongeduldige patiënten of cliënten in de war komen dagelijks voor in de zorg. Sommige patiënten schelden, eisen, beschuldigen, intimideren of gebruiken fysiek geweld. Uit frustratie, gewoonte, (on)macht, teleurstelling, angst of een bepaald ziektebeeld.

De gevolgen van (regelmatige) confrontatie met agressie zijn groot. Sommige zorgmedewerkers krijgen last van fysieke klachten, stressklachten of een gebrek aan motivatie. Sommige medewerkers verdwijnen na het zoveelste incident in de ziektewet.

Hoe kun je steviger in je schoenen staan en weerbaarder optreden? Wat is een effectieve reactie tijdens een conflict: de confrontatie aangaan of negeren? Reageren met humor of hulp inschakelen?

In de training ‘De Klant is Koning?’ leer je effectief op te treden in een directe confrontatie met agressief gedrag van een patiënt of familielid. Je zelfvertrouwen groeit en de veiligheid voor jezelf, je collega’s en de medepatiënten neemt toe.

En ja… ‘De Klant -patiënt- is Koning’ en heeft recht op goede zorg. Maar…er zijn ook grenzen. Wanneer patiënten of omstanders zich misdragen, mag en moet je grenzen stellen.

Hoe? Dát leer je in deze training.

De training: agressieproblemen en oplossingen

In een prettige sfeer en vlot tempo, ontdek je meer over je kwaliteiten in het contact met patiënten. Je bespreekt met elkaar ervaringen met agressie en de grenzen van gedrag. Je oefent hoe je in werksituaties met een agressieve patiënt, cliënt of familielid, kunt de-escaleren of meer confronterende technieken inzet. Je vergroot middels afwisselende opdrachten en actieve oefeningen je eigen vaardigheden. Dit alles aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden.

Hebben jij en je collega’s ook te maken met fysieke agressie van patiënten of cliënten? En wil je als team leren hoe gezamenlijk op te treden en veilig in te grijpen? Bekijk dan ook de teamtraining: Weerbaar tegen fysieke agressie. In overleg kunnen wij het juiste trainingsprogramma op maat samenstellen. De training is geschikt voor zorgmedewerkers van ieder niveau; dit wordt aangepast aan de groep.

De training ‘De Klant is Koning?’ geeft je inzicht in:

♦ verschillende vormen van grensoverschrijdend en agressief gedrag
♦ effectieve reacties van de-escaleren en confronteren
♦ je persoonlijke stijl van reageren: kwaliteiten en valkuilen
♦ het effect van uitstraling en lichaamstaal

Resultaat: na de training kun je:

♦ beter omgaan met de spanning en emoties van jezelf en de agressor
♦ een zelfverzekerde houding uitstralen
♦ communicatieve vaardigheden inzetten die de-escaleren
♦ confrontatie technieken toepassen bij grensoverschrijdend gedrag
♦ hulp vragen en geven aan collega’ s in een eerste opvanggesprek
♦ met een veiliger en zelfverzekerd gevoel professionele zorg verlenen

Praktische Informatie

Programma: incompany training voor iedere medewerker in een zorginstelling
Duur: gemiddeld 1-2 dagen, inclusief dagdeel met acteur; in overleg
Werkwijze: praktisch en actief
Plaats: op locatie
Groepsgrootte: maximaal 12 deelnemers
Prijs: trainer gemiddeld € 500,- per dagdeel per groep; trainingsacteur € 250,- per dagdeel; exclusief: materiaal, catering, eventuele kosten accommodatie, reiskosten;
Vragen: 0347 32 00 41 / 06 122 601 97


Terug naar overzicht
Geïnteresseerd?

Wilt u weten hoe wij uw medewerkers kunnen helpen agressie te verminderen en adequaat te reageren? Wilt u kennismaken met ons en onze trainingen?

Neem contact op