Theorie wordt praktisch

In onze praktische trainingen leren deelnemers professioneel om te gaan met lastig en agressief gedrag op hun werk. Met voorbeelden uit jouw praktijk bespreken we de verschillende soorten en fasen van agressief gedrag en een methodiek om effectief te reageren. Iedere agressievorm vraagt om een eigen effectieve reactie. Zo zul je anders reageren op een dementerende bewoonster van je afdeling die, overprikkeld door herrie om haar heen je arm weg slaat, als op een echtgenoot die uit de hoogte doet en dwingend eisen stelt uit ontevredenheid over de zorg voor zijn vrouw.

In de training laten we je (in)effectieve reacties op agressief gedrag zien en ervaren. Vooral gaan we met concrete oefeningen en opdrachten aan de slag om de vaardigheden die jij als zorgmedewerker nodig hebt voor in de praktijk, eigen te maken. Zodat je je weerbaar voelt en veiliger op je werk.

Denken, voelen, doen

Weerbaar zijn vraagt behalve kennis over soorten agressie, ook inzicht in je eigen opvattingen, je emotionele reactie en je gedrag in conflictsituaties. Kortom inzicht in je denken, voelen en doen! In de training komen deze drie regelmatig langs.

♦ Denken: je bekijkt met elkaar welke opvattingen de basis vormen van de zorg. Welke ideeën er zijn over grensoverschrijdend, agressief gedrag en de beste manier van ingrijpen of reageren. Je leert belemmerende gedachten om te zetten naar meer oplossingsgerichte, positieve, helpende gedachten.

♦ Voelen: je onderzoekt welke emoties, grensoverschrijdend en agressief gedrag bij jou oproepen: is dat weerstand, word je boos (fight)? Of heb je meer een vluchtreactie (flight)? Doe je alsof je niets merkt en hoort en maak je je snel uit de voeten? Of 'bevries' (freeze) je en weet je niet meer wat te doen en te zeggen?

Wat je eerste reactie op agressie ook is, we leren je hoe je de controle terug krijgt over je eigen emoties en professioneel reageert.

♦ Doen: je ontdekt je eigen persoonlijke voorkeursreactie bij grensoverschrijdend en agressief gedrag. En leert wat wel en wat niet effectief is in de meest voorkomende soorten en fasen van agressief gedrag. Je oefent de vaardigheden die nodig zijn om de-escalerend of meer confronterend op te treden. 

Met de aandacht voor je 'denken-voelen en doen', is jou optreden niet het toepassen van een trucje. Je leert vaardigheden eigen maken op alle drie de niveau's zodat je gedrag natuurlijk overkomt en bij jou past.

Basis, uitgebreid of specifiek aanbod

We hebben een gevarieerd aanbod van trainingen en workshops. Bekijk hieronder welke training bij jou past. Iedere training kan tot een kennismaking workshop (basis) van een dagdeel worden ingekort. In korte tijd krijgen medewerkers kennis van soorten agressie en effectieve reacties. Door met een trainingsacteur te werken wordt de bijeenkomst extra actief en kunnen medewerkers effectief oefenen met praktijksituaties.

Een specifiek aanbod betreft de 'Train de Trainer'. Een intern opleidingsprogramma op maat wat ik inmiddels voor enkele zorgorganisaties en scholen ontwikkeld en uitgevoerd heb. Neem contact met mij op voor de mogelijkheden.

Geïnteresseerd?

Wilt u weten hoe wij uw medewerkers kunnen helpen agressie te verminderen en adequaat te reageren? Wilt u kennismaken met ons en onze trainingen?

Neem contact op