Weerbaar tegen agressie in de zorg:

‘De Klant is Koning?

‘Omstanders vallen ambulancepersoneel aan. Familie bedreigt verpleegkundige. Verzorgende door bewoner  gewond. Balie-medewerkster bespuugd'

Zo maar wat nieuwsberichten. Boze, ontevreden, ongeduldige patiënten of cliënten in de war komen dagelijks voor in de zorg. Sommige patiënten schelden, eisen, intimideren of gebruiken fysiek geweld. Uit frustratie, gewoonte, (on)macht, teleurstelling, angst of een bepaald ziektebeeld.

De gevolgen van agressie zijn groot. Sommige zorgmedewerkers krijgen last van fysieke klachten, stressklachten of verliezen werkplezier. Sommige medewerkers verdwijnen na het zoveelste incident uit de zorg.

Hoe kun je steviger in je schoenen staan en weerbaar reageren? Wat is een effectieve reactie tijdens een conflict: de confrontatie aangaan of negeren? Reageren met humor of hulp inschakelen?

In de training ‘De Klant is Koning?’ leer je effectief op te treden in een directe confrontatie met agressief gedrag van een patiënt of familielid. Je zelfvertrouwen groeit en de veiligheid voor jezelf, je collega’s en de medepatiënten neemt toe.

En ja… ‘De Klant -patiënt- is Koning’ en heeft recht op goede zorg. Maar…er zijn ook grenzen. Wanneer patiënten of omstanders zich misdragen, mag en moet je grenzen stellen.

Hoe? Dát leer je in deze training.

De training: agressieproblemen en oplossingen

Je bespreekt met elkaar ervaringen met agressie en de grenzen van gedrag. Je oefent hoe je in werksituaties met een agressieve patiënt, cliënt of familielid, kunt de-escaleren of meer confronterende technieken inzet. Je vergroot middels afwisselende opdrachten en actieve oefeningen je eigen vaardigheden. Dit alles aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden.

Hebben jij en je collega’s ook te maken met fysieke agressie van patiënten of cliënten? En wil je als team leren hoe gezamenlijk op te treden en veilig in te grijpen? Bekijk dan ook de teamtraining: Weerbaar tegen fysieke agressie. In overleg maken we het juiste trainingsprogramma. De training is geschikt voor zorgmedewerkers van ieder niveau.

De training ‘De Klant is Koning?’ geeft je inzicht in:

♦ verschillende vormen van grensoverschrijdend en agressief gedrag
♦ effectieve reacties van de-escaleren en confronteren
♦ je persoonlijke stijl van reageren: kwaliteiten en valkuilen
♦ het effect van uitstraling en lichaamstaal

Resultaat: na de training kun je:

♦ beter omgaan met spanning en emoties van jezelf en van de agressor
♦ een zelfverzekerde houding uitstralen
♦ communicatieve vaardigheden inzetten die de-escaleren
♦ confrontatie technieken toepassen bij grensoverschrijdend gedrag
♦ hulp vragen en geven aan collega’ s in een eerste opvanggesprek
♦ met een veiliger en zelfverzekerd gevoel professionele zorg verlenen

Praktische Informatie

Programma:  incompany training voor iedere medewerker in een zorginstelling
Duur: in overleg
Werkwijze:  praktisch en actief met training acteur
Plaats: op locatie
Groepsgrootte: maximaal 12 deelnemers
Prijs:  op aanvraag
Vragen? bel 06 122 601 97

Terug naar overzicht
Geïnteresseerd?

Wilt u weten hoe wij uw medewerkers kunnen helpen agressie te verminderen en adequaat te reageren? Vrijblijvend een intakegesprek?

Neem contact op